سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسا روزه‏دار که از روزه خود جز گرسنگى و تشنگى بهره نبرد ، و بسا بر پا ایستاده که از ایستادن جز بیدارى و رنج برى نخورد . خوشا خواب زیرکان و خوشا روزه گشادن آنان . [نهج البلاغه]
 
 
دوران کودکی و نوجوانی بروس لی
برای دیدن این عکس به اندازه بزرگ، روی این قسمت کلیک کنید.
تولد اژدها
تاریخچه زندگی بروس لی از و‌قتی شکل می‌گیرد که پدر و مادرش به آمریکا سفر کردند. پدرش لی‌هوی چوان متولد 1905 در گوانگ دونگ چین بود. او به عنوان یکی از چهار عضو اصلی اپرای کانتون فعالیت می‌کرد. در آن اپرا کارهای مختلفی می‌کرد: خواندن، رقصیدن، اجرای کمدی و…
بین این حرفه‌ها خودش بیشتر از همه اجرا را دوست داشت و گاهاً با گروه به کشورهای خارجی مسافرت می‌کرد. سال 1940 لی‌هوی چوآن به همراه چند تن از اعضای خانواده‌اش که به اتفاق هنگ‌کنگ را ترک کرده بودند، سر از غرب آمریکا درآوردند.
مادر بروس لی گریس با نام اصل اوی یوهو متولد 29 دسامبر 1911 شانگهای بود. در نوزده سالگی شانگهای را به قصد هنگ‌کنگ ترک کرد. همانجا بالی هوی چوآن آشنا و یکی از اعضای فعال گروه نمایش وی شد. پس از ازدواج در یک خانه کوچک واقع در خیابان ما اولام مستقر شدند.
چند سال بعد به خانه‌ای نه چندان بزرگتر از قبلی در شماره 218 ناتان روآد خیابان اصلی کودلون در هنگ‌کنگ اسباب‌کشی کردند. وقتی اولین فرزندشان که یک پسر بود از دنیا رفت. این زوج جوان وقت خود را با آه و ناله‌کردن هدر نداد و چون یک سنت چینی می‌گوید دومین فرزند باید یک دختر باشد با تولد فوبی انگار که نشان خوشبختی در خانه پدیدار شد. کمی پس از آن اولین پسر بدنیا آمد که نامش را پی‌تر گذاشتند و بعد از آن یک دختر دیگر به نام اینس.
چینی متولد آمریکا
خانواده لی در سان فرانسیسکو بودند که گریس بار دیگر باردار شد او باید در بیمارستان می‌ماند چون خانواده‌اش 5000 کیلومتر دورتر از او در شهر چینی‌ها اجرا داشت. بیست و هفتم نوامبر 1940 (سال اژدها طبق تقویم چینی‌ها) و بین ساعت 6 تا 8 صبح (ساعت اژدها) در بیمارستان جکسون استریت سان فرانسیسکو گریس چهارمین فرزندش را به دنیا آورد یعنی بروس‌ لی را.
گریس فرزندش را Jun Fan نامید به معنای «بازگشت» چون او و شوهرش آرزو داشتند روزی بار دیگر به زادگاهشان بازگردند. با این وجود بروس‌ لی بعدها بارها نامش را عوض کرد. این نام را مادرش با کمک دکتر ماری. ای. گلور که او را در بدنیا آوردن کودک یاری کرده بود، انتخاب کرد. او فکر کرده بود که کودک در امریکا بدنیا آمده و باید نامش تا حدودی غربی باشد دکتر گلودبه گریس پیشنهاد کرد کلمه «Li» شرقی را به صورت «Lee» غربی تغییر دهد البته بروس لی این نام را تا چهارده سالگی به کار نبرد. «آنچه مهم است این است که من یک چینی متولد امریکا هستم.» اینها را بروس لی در یک مصاحبه می‌گوید. «هویت مسلم و واقعی من چینی است. در طول سالهای اقامتم در امریکا هم خودم را یک چینی دیدم. از دید مردم غرب هم من بدون شک یک چینی‌امبروس ادامه می‌دهد: «این که من چینی هستم که در امریکا متولد شدم کاملاً اتفاقی است. در آن دوره چینی‌‌هایی که در امریکا بودند به طور محسوسی غریب بودند. غربت بخاطر دوری از سرزمین مادری
یک اسم دخترانه
خانواده هنوز باید اجراهای خیابانی داشته باشد چون به این کار نیاز دارد و برای این کار به بسیاری از شهرهای امریکایی سفر می‌کند تا بالاخره به محله آشنای چینی‌ها می‌رسد. اپرای کانتون به راه می‌افتد و از طرف مردم با استقبال گرمی مواجه می‌شود چون پدر بروس‌ خارج از آسیا هم طرفدار دارد: «پدرم یک هنرمند معروف اپرای چینی بود و نزد مردم خیلی زبانزد و عزیز بودبروس اضافه می‌کند: «برای همین بود که اغلب در امریکا کار می‌کرد و من در یکی از این سفرها که مادرم نیز همراه او بود بدنیا آمدم
کمی پس از تولد بروس، لی‌هوی چوان به همسرش پیوست و کودکش را با خود به مدت یک ماه به یک گروه فیلمبرداری سینمایی در سان فرانسیسکو برد که رئیس آن سینما Kwan Man-Ching دوست صمیمی‌اش بود. فیلم «Golden Gate Girl» یا «دختر گلون گیت» اولین تجربه سینمایی بروس کوچک بود گرچه متأسفانه فیلم هرگز به روی پرده‌های سینما راه نیافت.
همچنان که در سنت و رسم و رسوم چینی‌ها پسرها از دخترها عزیزترند، خانواده لی‌ها می‌ترسیدند پسرشان چشم زخم بخورد و یا کسی او را بدزدد پس یک اسم دخترانه Sai Fung (به معنای کوچولو) را برایش انتخاب کردند و یک گوشواره هم به گوشش انداختند تا حسابی دختر شود.
خانواده لی در سان فرانسیسکو تا نیمه ژانویه 1941 ماند و برای مدت 6 هفته یعنی تا آخر فوریه قصد هنگ‌کنگ کرد. «پدرم نمی‌خواست من در امریکا تحصیل کنمبروس ادامه می‌دهد: «وقتی سه ماهه بودم به هنگ‌کنگ برگشتیم
بچه شوخ اصلاح‌ناپذیر
سکونت در Nathan Road در طبقه دوم یک ساختمان قدیمی که زیر آن پر از مغازه و شلوغ و پر سر و صدا و… خانواده لی (با ورود عضو جدید، پسر کوچک خانواده یعنی روبرت) و زن برادر مادام لی با پنج فرزندش. چون طبق رسومات چین پس از مرگ برادر لی‌هوی چوان سرپرستی همسر و فرزندان او به پدر و مادر بروس‌ می‌رسید.
زندگی به آرامی می‌گذشت. یکی از بچه‌های گروه اپرا مردی فقیر بود که فرزندی به نام Wu Ngan داشت پدر Wu در گروه فیلمبرداری امریکا همراه لی‌هوی چوان بود. او زندگی سختی را گذراند و پس از مرگش لی‌هوی سرپرستی فرزند او را نیز مانند فرزندان خود پذیرفت.
خانه اتاقهای بسیار داشت که همه مبله و با تجهیزات بود. اتاق اصلی به سالن غذاخوری تبدیل شده بود، یک حمام و یک تراس کوچک پر از قفس حیوانات و پر از گل و گیاه.
اتاقها پر از تختخوابهای چند طبقه بودند و یکسره صدای یک جمعیت بیست نفره به گوش می‌رسید. خانه پر از سگ، گربه، پرنده، یک ماهی و یک مرغ هم بود که بروس بچگی‌اش را با آنها می‌گذراند. این خانوار پرجمعیت با مشکل اقتصادی مواجه نبود چون لی‌هوی چوان صاحب آپارتمانهای بسیاری بود که اجاره آنها را می‌گرفت. این اجاره‌ها و پولی که از اجراها می‌گرفت برای داشتن یک زندگی آرام، راحت و حتی لوکس کافی بود. اما طبیعت بروس کوچک آرامش و یک جا ماندن آرام و بی‌سروصدا را نمی‌پذیرفت. و این بخاطر خصوصیات شخصیتی او بود. بخاطر همین هم بود که در خانه او را Mo Si tung صدا می‌کردند.
(یعنی کسی که آرام و قرار ندارد- یکجا بند نمی‌شود)
چون وقتی توی کوچه با بچه‌ها و دوستانش در حالت جست و گریز نبود با برادرانش شمشیر بازی می‌کرد. او دنبال قربانی می‌گشت که با او شوخی کند و این طور وقتش را بگذراند. برای همین هر وقت آرام و مؤدب بود و معلوم نبود کجاست، داشت دسته گلی به آب می‌داد! اگر هم به کسی مشت می‌زد که انگار شوک به بدن آدم وارد می‌شد!
برادرش روبرت مزه شیرین کاریهای او را زیاد چشیده است:
«یه روز بروس‌ آمد به اتاق من و گفت یه بازی جدید اختراع کردم. اسمش «زیر دریاییه». پرسیدم. چه طوریه؟ گفت «بهت یاد می‌دم» و من نمی‌دانستم که چه چیزی در انتظارم هست. بعد او از اتاق بیرون رفت و چند دقیقه بعد با یک بلوز برگشت. من را نشاند و بلوز را کشید سرم و گفت حالا تو زیردریایی هستی و آستین‌های لباس دوربین آن. دو رو بر تو پر از کشتی‌های جنگی است (مثلاً دستهای بروس می‌شوند کشتی‌های جنگی) هر وقت یکی از آنها را دیدی فریاد بزن: آتش!
بازی شروع شد. هر وقت دستی می‌دیدم که از جلوی آستین یعنی دیده‌بان می‌گذشت فریاد می‌زدم: آتش! ولی او به من گفت تو خیلی کندی و کشتی‌های جنگی سریع رد می‌شوند و تو آنها را از دست می‌دهی. دوباره شروع کردیم او دستش را لیز داد و من محکمتر فریاد زدم: آتش! دوباره به من گفت تو خیلی یواش کار می‌کنی به درد نمی‌خوره! فقط یک شانس دیگه به تو می‌دم. این دفعه تصمیم گرفتم حتماً بازی را ببرم و شلیک کنم پس با دقت توی آستین نگاه می‌کردم خیلی طول کشید شاید بیست ثانیه بیشتر ولی به نظر من یک ساعت گذشت. دست او دوباره آمد و من فریاد کشیدم آتش! او به من گفت نه فقط کشتی را از دست دادی بلکه دشمن به تو حمله هم کرد و در همان لحظه یک پارچ آب یخ را از توی آستین ریخت روی من و…»
آندیس خواهرش که بروس او را شاهزاده کوچولو خطاب می‌کرد تعریف می‌کند. «بروس بچه شیطانی بود. فقط دوست داشت سر به سر دیگران بگذارد. کلی پول می‌داد و اشیاء خنده‌دار و با مزه می‌خرید. چیزهایی که در هیچ مغازه‌ای پیدا نمی‌شد.»
Phobe هم از دست شیطنت‌های او در امان نبود: «یک روز و طی تشریفات خاصی، بروس یک کتاب به من داد و گفت حتماً باید بخوانم چون خیلی تخصصی و مهم است. روی جلد کتاب اسم و عنوانی نبود. خیلی کنجکاو شدم بدانم کتاب درباره چیست وقتی کتاب را باز کردم دیدم یک باتری الکتریکی از کار افتاده توی آن جاسازی کرده است. بروس خندید و در رفت

مادرش درباره شوخی‌های او خاطراتی دارد: «یک روز وقتی خدمتکار از خانه خارج شد، بروس دکور خانه را به طور کامل تغییر داد. خدمتکار که برگشت یکهو به مبل و صندلیها کوبیده شد. لامپ وسط اتاق بود و نورش به اطراف نمی‌رسید تا خدمتکار به چراغ برسد بدنش به همه میل و صندلیها خورد و درب و داغان شد. دست آخر عصبانی پیش من آمد و گفت که خودش می‌داند این کار، کار بروس است. من به او قول دادم که در این مورد با بروس صحبت کنم ولی واقعاً نمی‌توانستم در همان حال هم خنده‌ام را کنترل کنم
گاهی هم بعضی از قربانی‌هایش منتظر فرصت بودند تا از او انتقام بگیرند خواهرش Phoebe تعریف می‌کند یک روز می‌خواستیم با هم به استخر برویم او من را هل داد توی آب من هم تصمیم گرفتم یک درس درست و حسابی به او بدهم پس بیرون آمدم و او را به کناره استخر کشاندم و سرش را آنقدر زیر آب نگهداشتم تا ادب شود. این باعث شد بعدها بروس خیلی‌خیلی کم و به ندرت وارد استخر بشود.

از مدرسه فراری بود
علی‌رغم شیطنت‌هایش خیلی با رحم بود. مادرش تعریف می‌کند: «یک روز وارد سالن که می‌شدم دیدم بروس جلوی پنجره ایستاده و بیرون را تماشا می‌کند. یکهو به طرف در دوید تا بیرون برود پرسیدم کجا! حتی نایستاد تا جواب من را بدهد. با سرعت دوید بیرون. رفتم طرف پنجره تا ببینم او چه چیزی را دیده است. دیدم مرد روشندلی می‌خواهد از خیابان رد شود و نمی‌تواند. بعد بروس به من گفت مردم با بی‌توجهی از کنارش رد می‌شدند و او از این بابت اظهار تأسف و عذاب وجدان می‌کرد
بروس فقط وقتی آرام می‌گرفت که کتاب دستش می‌گرفت. یک گوشه می‌نشست و ساعتها می‌خواند آنقدر که در سن شش سالگی عینکی شد.» ساعتها توی رختخوابش می‌نشست و عکسهای کتاب را نگاه می‌کرد و زیرنویس‌ها را می‌خواند.»
عجیب این که با این که به خواندن بسیار علاقه داشت ولی محصل خوبی نبود. خوب درس نمی‌خواند. با این که استعداد خوبی داشت ولی چندین بار مدرسه‌اش را عوض کرد.


آرش ::: جمعه 88/5/2::: ساعت 7:31 عصر
 
زندگی نامه
بیست و هفتم نوامبر سال 1940،بروس لی در بیمارستان"جکسون استریت"(Jackson Street Hospital)شهر"سن فرانسیسکو"(San Froncisco)آمریکا متولد شد.این سال به تقویم کشاورزی سنتی چین سال اژدها بود."گریس لی"(Grace Lee)مادر وی زنی دو رگه آسیائی و اروپائی و "لی هوی چون"(Lee Hoi Cheun)پدر بروس لی بازیگر معروف اپرای محلی استان"گوانگ دونگ"بود.این خانواده دارای فرهنگ مختلط بود و همین امر بر سرنوشت بروس لی تاثیرگذار شد.
معبد بودائی "شائو لین"منشا کونگ فو است و نسلهائی از استادان این رشته برای گسترش آن در تلاش بوده و هستند.اما نخستین کسی که جهان را با کونگ فو چینی آشنا ساخت،بروس لی بود.وی که از کودکی به آموزش کونگ فو می پرداخت،به دلیل آنکه یک چینی تبار کامل نبود،در جریان آموزش کونگ فو با مشکلات فراوانی مواجه شد.برخی از استادان کونگ فو تنها چینی ها را به عنوان شاگرد می پذیرفتند و از آموزش وی خودداری می ورزیدند.
بروس لی کم کم رشته های مختلف کونگ فو از جمله مشتزنی"یونگ چون"(wing chun)را آموخت و متوجه شد که هیچ یک از آنها را به حد کاملا خوب نمی داند.وی سپس در دانشگاه کاتولیک"لاسالی" هنگ کنگ(La Salle College)به فراگیری مشتزنی و شمشیربازی پرداخت. سال 1965 بروس لی به شهر سن فرانسیسکو آمریکا سفر و تدین مقالاتی برای مجله "بلاک بلت"(Black Belt)مجله معروف کونگ فو جهان را آغاز کرد.دیدگاه های توین وی در این مقالات و نتایج خوب او در مسابقات ووشو مورد توجه همتایان و فیلم سازان هالیوود قرار گرفت."ویلیام دوزیه"(William Dozier)یکی از تهیه کنندگان فیلم هالیوود بروس لی را می پسندید و رل مهمی در سریال "The Green Hornet"به وی اختصاص داد.بازیگری در این سریال نخستین گام بروس لی به هالیوود بود و از آن پس ستارگان فیلم آمریکا آموزش کونگ فو از وی را آغاز کردند که از میان آنها می توان به "جیمس گابین"(James Gobin)اشاره کرد.
سدرلین"شاگرد دیگری بروس لی از لی دعوت کرد تا در سریال "رئیس بزرگ"(The Big Boss)بازی کند.این نخستین اثری بود که در آن جیتکوندو(jeet kun do)نوعی کونگ فو که توسط بروس لی اختراع شده بود،به نمایش در آمد.به دلیل تبعیض نژادی،بروس لی نتوانست رل مهمی در سریال "کونگ فو"به عهده گیرد.وی ناامید شده و به آسیا بازگشت.وی در این زمان به بازیگری در فیلم"Fist of Fury"در یک روستای تایلند دعوت شد و همکاری خود با شرکت فیلم"جیا هه"هنگ کنگ(goldenharvest company)را آغاز کرد.حرکات تعجب آور و شگفت انگیز بروس لی در فیلم"Fist of Fury"محافل ووشو و فیلمسازی چینی و خارجی را تکان داد.سهم وی در این فیلم از یک بازیگر معلولی فراتر بود.حرکات رزمی در این فیلم که با کمک بروس لی طراحی شده بود،از آثار شبیه گذشته دشوارتر و سریعتر و شگفت انگیزتر بود.
شهرت بروس لی در آمریکا باعث شد فیلمسازان بیشتری در هالیوود از وی برای بازیگری دعوت کنند،اما لی می دانست که سرنوشت وی در هنگ کنگ بهتر از آمریکا خواهد بود. اثر بعدی بروس لی"The Chinese Connection"بود.این فیلم که در هنگ کنگ ساخته شد،سرنوشت بروس لی را تغییر داد.این فیلم بیانگر داستان انتقامجویی "چن جن"برای مرگ "هوا یوان جیا"معلم کونگ فوی وی،بازتابات زیادی در میان تماشاگران چینی که در گذشته به دلیل تجاوز و خشونت ژاپن در چین در رنج بودند،به دنبال داشت.فیلم"The Chinese Connection"جایگاه بروس لی را به عنوان ستاره بین المللی تعیین کرد و موج آموزش ووشو را در سراسر جهان بر انگیخت.
او در دانشگاه با لیندا آشنا شد و ازدواج کرد. حاصل ازدواجشان یک پسر بود که از لحاظ قیافه مانند چینی‌ها شبیه پدرش و از لحاظ رنگ پوست و مو مانند غربی‌ها که شبیه مادرش بود. نامش را براندون نهادند. در واقع ترکیبی از دو نژاد چینی و غربی بود. آوازه شهرت کاراته بازی او در آمریکا پیچید و به دلیل داشتن سابقه بازیگری در دوران کودکی و نوجوانی، تهیه کنندگان فیلم در ‌هالیوود از او تقاضای بازی نمودند و او را اژدهای کوچک لقب دادند.
سال 1972،بروس لی به تولید فیلم"راه اژدها"(The Way of Dragon)پرداخت.این نخستین فیلم هنگ کنگی بود که در اروپا ساخته شد.بروس لی کارهای طراحی،کارگردانی و بازیگری این فیلم را به عهده گرفت.صحنه نبرد "تانگ لونگ"(بازیگر آن بروس لی)با قهرمان کاراته جهان در این فیلم زیباترین صحنه نبرد کونگ فو تا امروز تلقی می شود.

بروس لی در هالیوود شهرت پیدا نکرد،اما با موفقیت فیلم های "Fist of Fury"،"Way of Dragon"،"The Chinese Connection"و"Game of Death"،هالیوود نهایتا ارزش واقعی بروس لی را درک کرد.
اما روز تاسف آور برای حامیان بروس لی فرا رسید.دو هفته قبل از مراسم پخش فیلم"Game of Death"آخرین فیلم بروس لی،وی به طور ناگهانی جان باخت.این خبر جهان را تکان داد و حامیان بروس لی را تا حدی غمگین و اندوهناک کرد که باور نمی کردند بروس لی پرانرژی و مشتاق حیات آنها را ترک گفته است.
حقیقت مرگ بروس لی هنوز در پرده ابهام است. قتل او توسط باجگیران هنگ کنگی به علت باج ندادن، ضربه کشنده یک ورزشکار رزمی، زندگی در یک خانه نفرین شده در هنگ کنگ و مرگش به خاطر طلسم خانه و بالاخره استفاده بیش از حد مواد مخدر از شایعه هائی بود که درباره مرگ او رایج بود. پزشک و پلیس علت مرگ او را نارسائی مغزی گزارش دادند که منجر به مرگ او شده بود. جسد بروس لی را بدون هیچ گونه نشانی از جراحت و یا ضربدیدگی در حال خواب، در آپارتمان دوستش واقع در هنگ کنگ یافتند.

پسر بروس لی، براندون لی نیز بازیگر فیلم های حادثه ای بود. براندون لی سر صحنه فیلم کلاغ در سال 1994 به اشتباه توسط یک گلوله شلیک شده از یک اسلحه مجروح شد، و به علت خونریزی زیاد پس از مدتی درگذشت. مر گ او نیز مانند مرگ پدرش شایعاتی را در پی داشت.
این عکس کوچک شده است، برای اینکه بصورت بزرگ شده ببینید، روی این قسمت کلیک کنید، اندازه اصلی عکس 350x467 و حجم آن 46 می باشد.

کونگ فو و فیلم دو موضوع اصلی زندگی بروس لی بود و پس از مرگ وی،سراسر هنگ کنگ مدت ها در اندوه و تردید به سر می برد.از دهه هفتاد قرن گذشته،واژه انگلیسی جدیدی در فرهنگ های مختلف هویدا شده است که آن را " Kung Fu"می نامند.سازمان بین المللی ووشو بروس لی را به عنوان یکی از هفت کونگ فو باز برتر جهان انتخاب کرد و هر سال قبل از مسابقات سالانه عالی ووشوی آمریکا،مراسم دعا برای بروس لی برگزار می شود.اکنون،فیلم های "جت لی"(Jet Lee)و"جکی چان"(Jacky Cheng)کونگ فو بازان معروف چینی در هالیوود به عنوان جایشنینان بروس لی در سراسر جهان مورد پسند هستند.اما مردم فراموش نخواهند کرد آنکه درهای کونگ فو چین را رو به جهانیان گشود،کسی جز بروس لی نبود.
bruce-lee.blogfa.com
kungfu آنلاین نیست.  

آرش ::: جمعه 88/5/2::: ساعت 7:30 عصر
 
تولد

در ?? نوامبر سال ???? بروس «جان فان» لی در سال اژدها (بین ساعت ? تا ? صبح)در سانفرانسیسکو چشم به جهان گشود.

آغاز کار و ورود به هنرهای رزمی

اولین آشنایی بروس با هنرهای رزمی توسط پدرش - لی هوی چون- صورت گرفت. او در ابتدا مهارتهای پایه‌ای در سبک تای چی را از پدرش فرا گرفت.سی فوی بروس لی یعنی استاد بزرگ وینگ چون - ییپ من - همکار و دوست پدر او بود. بروس از سن ?? تا ?? سالگی تحت تعلیم استاد هنگ کنگی خویش ییپ من بود.
مانند اکثر مدارس هنرهای رزمی چینی در آن زمان، کلاس‌های سیفو ییپ من توسط شاگردان ارشد و درجه بالا اداره می‌شد. یکی از شاگردان ارشد ییپ من «وانگ شون لئونگ» بود. بر طبق گفته‌ها او بیشترین تأثیر را بر کونگ فوی وینگ چونِ بروس لی داشته‌است. پس از اینکه تعدادی از شاگردان پپپ من به دلیل بعضی آداب و رسومات چینی از آموزش به بروس لی خودداری کردند، ییپ من به طور خصوصی شروع به آموزش بروس لی کرد. بروس همچنین بوکس غربی را نیز یاد گرفت و مسابقه فینال قهرمانی بوکس در سال ???? را با ناک اوت کردن «گری الم» که قهرمان سه باره? مسابقات بود، در راند سوم به پایان رساند. قبل از مسابقه? نهایی بروس سه حریف قبلی اش را مستقیماً در همان راند اول ناک اوت کرده بود.بعلاوه بروس تکنیکهای شمشیرزنی غربی را از برادرش «پیتر لی»- که قهرمان شمشیرزنی در زمان خودش بود- یاد گرفت.

ورود به آمریکا

بروس لی در سن ?? سالگی به منظور ادامه تحصیل و تنها با ??? دلار با کشتی وارد ایالات متحده آمریکا شده و در مدرسه فنی ادیسون ثبت نام کرد. سپس به تحصیل در رشته فلسفه مشغول گردید.

آموزش کونگ فو به غیر چینی‌ها

بروس لی در ابتدای ورودش به آمریکا و برای تامین هزینه تحصیلش ناگزیر در رستوران کار می‌کرد اما چون احساس می‌کرد این کار در شان وی نیست این کار را رها کرده و تصمیم به آموزش کونگ فو گرفت و با استقبال فراوان دوستانش مواجه شد.

جان فان کونگ فو
بروس لی آموزش هنرهای رزمی در آمریکا را از سال ???? شروع کرد.در آغاز کار او وینگ چون آموزش می‌داد. هنری که بر پایه برداشت‌ها و آموخته‌هایش در هنگ کنگ بود. جان فان کونگ فو (که معنای لغوی آن کونگ فوی بروس لی است.)در واقع نامی بود که بروس لی بر روی هنر رزمی خودش گذاشته بود، که اساساً روش تعدیل یافته او در وینگ چون بود. اولین شاگرد بروس یک جودو کار به نام «جس گلاور» بود که بعدها دستیار او شد. قبل از نقل مکان به کالیفرنیا، لی اولین مدرسهَ هنرهای رزمی اش را در سیاتل با نام «موسسه? جان فان کونگ فوی لی»را افتتاح کرد. لی همچنین روش لگد زنی اش، که شامل لگد مستقیم وینگ چون و لگد قدرتی کونگ فوی شائولین شمالی میشد را ارتقا بخشید.
اما بعد از مدتی با مخالفت چینی‌های مقیم آمریکا مواجه گشت و آنها از وی خواستند دست از آموزش به خارجی‌ها بر دارد اما بروس لی در تصمیمش مصمم بود و آنها برای تعطیل کردن باشگاه وی مبارزی ماهر به نام «وان جک مان» را به منظور مبارزه با بروس لی فرستادند که در این مبارزه وانگ به سختی شکست خورد و دندانهای جلویش را از دست داد.

اجرای چند حرکت نمایشی و مقدمه‌ای بر مطرح شدن بروس لی در ایالات متحده

بروس لی بعد از آموزش تصمیم به شرکت در مسابقات کاراته و نشان دادن توانایی‌های خود در هنرهای رزمی گرفت. بدین منظور در سال ???? در میدان ورزشی لانگ بیچ با اجرای چند حرکت نمایشی با سرعت و قدرتی خیره‌کننده نامش بر سر زبان‌ها افتاد.



ورود به سینما

بعد از نمایش لانگ بیچ یک کارگردان که اتفاقاً در سالن حضور داشت به ملاقات بروس لی رفت و از وی خواست در سریال «زنبور سبز» به ایفای نقش بپردازد و بروس هم پذیرفت و این مقدمه‌ای شد برای ورود بروس لی به سینما.(البته بروس لی در کودکی نیز در چند فیلم ایفای نقش کرده بودچون پدر او بازیگری هنگ کنگی بود او در ? ماهگی گریم شد و نقش شاهزاده را بازی کرد و در ? سالگی نقش کودک دزدی را و در ?? سالگی فیلم غاز‌های وحشی را بازی کرد)

ابداع سبک جیت کان دو

به دلیل عدم دسترسی به سیفو «ییپ من» که در هنگ کنگ زندگی می‌کرد، بروس لی نمی‌توانست وینگ چون را ادامه دهد، هنر اصیلی که حالا تنها در اختیار استادش بود، اما بروس هنوز مشتاقانه به دنبال یادگیری وینگ چون بود تا جاییکه او حتی پس از باز گشت به هنگ کنگ به استاد ییپ من پیشنهاد خرید یک آپارتمان شخصی داد ... در مصاحبه استاد بزرگ وینگ چون «لو مان کام» که یکی از همرزمان بروس لی در کلاس استاد ییپ من بوده، می‌خوانیم:
بروس لی در حال تمرین چی سائو با استاد فقید ییپ من


((- شما این شانس را داشتید که در کنار بروس لی باشید، چه ارتباطی با او برقرار کرده بودید؟
- اغلب با هم تمرین می‌کردیم، بویژه در چی سائو. بروس لی از من جوان تر بود. وقتی هنگ کنگ را ترک کرد، کار آموزی خود را نزد ییپ من به پایان نرسانده بود. یک روز که دیگر معروف شده بود به هنگ کنگ برگشت و از ییپ من خواست تا کار آموزی اش را به پایان برساند، اما چون خیلی مشغول بود نمی‌توانست در هنگ کنگ بماند. بروس لی از ییپ من خواست به او نشان دهد که چگونه می‌تواند با آدمک چوبی تمرین کند، زیرا او می‌خواست در فیلم‌هایش از آدمک چوبی استفاده کند. در عوض او پیشنهاد یک آپارتمان را به ییپ من -که آدم پولداری نبود- داد. اما ییپ من پیشنهاد او را رد کرد و گفت: (اگر می‌خواهی کونگ فوی مرا یاد بگیری به کلاسم بیا) .)){منبع مجله رزم آور شماره ???}
{البته بعدها بروس لی ضعف هایی از این سبک اصیل پیدا کرد. پی بردن به این ضعف ها و اصلاح آنها مقدمه ای شد بر ابداع سبک مخصوص خودش : جیت کان دو }
ایده‌های جیت کان دو در سال ???? در ذهن بروس لی متولد شد.مبارزه با وان جک مان تأثیر بسزایی بر فلسفه مبارزه بروس لی گذاشت. با آن که بروس حریفش را به طرز فجیعی شکست داد، اما معتقد بود که آن مبارزه بیش تر از حد معمول طول کشیده و او نتوانسته‌است آنطور که انتظار دارد از تکنیکهای وینگ چون استفاده کند، بعلاوه او دیگر نمی‌توانست به یادگیری و تکمیل هنر رزمی وینگ چون بپردازد چون فرسخها از استادش دور بود.
او به سیستمی احتیاج داشت تا به شکوفایی هرچه بیشتر داشته‌هایش بپردازد. به همین خاطر با تاکید بر «کاربردی بودن، انعطاف پذیری، سرعت و کارآمدی» به توسعه? سیستم جدیدی پرداخت. او شروع به استفاده از روش‌های آموزشی متفاوتی کرد: بدنسازی برای افزایش قدرت، دویدن برای افزایش استقامت، تمرینات کششی برای انعطاف پذیری و بسیاری از روش‌های دیگر که او دائماً در حال منطبق کردن با سیستمش بود.
لی بر آنچه که «روش بی روشی» می‌نامیدش بسیار تاکید داشت. ایده‌ای که بیانگر رهایی از روشهای فرمالیته -همان سبکهای سنتی- بود. بروس لی احساس می‌کرد سیستمی که او «جان فان کونگ فو» نامیده‌است، محدود کننده‌است و به همین خاطر آن را به آنچه که با نام جیت کان دو توصیفش کرد، تغییر شکل داد. نامی که بعدها از مطرح کردن آن اظهار پشیمانی کرد چون از نام جیت کان دو نیز ویژگی‌های خاصی برداشت می‌شد که هر سبکی به نوبه خود ادعا می‌کرد، درحالیکه ایده? هنر رزمی او خروج از هر گونه عوامل محدود کننده بود.

بازگشت به هنگ کنگ و تصمیم در ایفای نقش در چند فیلم


مجسمه بروس لی در هنگ کنگ


بروس لی بعد از بازی در چند سریال و فیلم مانند زنبور سبز? مارلو? لانگ استریت و .... در آمریکا تصمیم گرفت به هنگ گنگ بازگردد و برای هم میهنانش نیز چند فیلم بازی کند که بلافاصله با استقبال شرکت‌های فیلم سازی روبه رو شد اول فیلم راهب کوهتانگ و توسط استدیو گلدن هاروست و کارگردانی «لو وی» کارگردان معروف چینی به ایفای نقش در فیلم‌های رئیس بزرگ و مشت خشم پرداخت که این فیلم‌ها رکورد فروش تمامی فیلم‌های هنگ کنگی را شکست.
بعد از این فیلم‌ها همه به این نتیجه رسیدند که بدون شک بروس لی برترین رزمی کار دنیاست. سپس بروس لی خود تصمیم گرفت فیلم بسازد بدین منظور در سال ???? شرکت فیلمسازی خود به نام «کنکورد» را دایر کرد و خود کارگردانی فیلم «راه اژدها» یا <<بازگشت اژدها>> را به عهده گرفت. این فیلم در هنگ کنگ مجدداً رکورد فروش فیلم‌های قبلی بروس را شکست.
در این دوران بروس لی با موج پیشنهادات شرکت‌های فیلم سازی مواجه گشت و وی در چهارمین فیلم معروف خود «بازی مرگ» به ایفای نقش پرداخت.در این فیلم توسط دشمنانش زخمی گشت اما درهنگ کنگ به دلیل فوت ناگهانی بروس لی از دنیا رفت و فیلم نا تمام باقی ماند.

مطرح شدن در سراسر جهان و ایفای نقش در هالیوود

بعد از موفقیت بروس لی در هنگ کنگ هالیوود به سراغ بروس لی آمد و کمپانی برادران وارنر از وی خواست در فیلم «اژدها وارد می‌شود» به ایفای نقش بپردازد به همین دلیل بروس لی «بازی مرگ» را رها کرده و در «اژدها وارد می‌شود» که اولین فیلم جهانی وی به شمار می‌رفت به ایفای نقش پرداخت.

مرگ

بروس لی در در ?? ژوئیه ???? با مرگ ناگهانی و مشکوک در هنگ کنگ بدرود حیات گفت. علت مرگ وی هنوز در هاله ای از ابهام باقی مانده اما شایعترین نظریه خونریزی مغزی بر اثر دارو‌های تجویز شده و حساسیت زیاد می‌باشد.
قبر او در سیاتل آمریکا در خیابان گارفیلد می‌باشد
آرش ::: جمعه 88/5/2::: ساعت 7:29 عصر
   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
.:: منوی اصلی ::.
.:: آمار بازدید ::.
بازدید امروز : 9
بازدید کل : 917387
.:: پارسی یار::.
.::لینک مورد علاقه ::.
.:: لوگوی وبلاگ ::.
.:: لینک دوستان ::.
عاشق آسمونی
پایگاه امام جعفر صادق شهیدیه
گوناگون
عاشقان
مهربانترین
فرزانگان امیدوار
عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال
خورشید تابنده عشق
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
دلنوشته های قاصدک
بازتاب بُرنا
@@@وطنم جزین@@@
پرورشی
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
**دختر بهار**
قاصدک
قل هوالله احد
نگاهی به اسم او
alone
شعر
نظرمن
hamidsportcars
قیدار شهر جد پیامبراسلام
عصر پادشاهان
گل نیلوفر
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند)
● بندیر ●
لنگه کفش
دنیای جوانی
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
پایگاه فرهنگی شهید علی پور
سلطان قلبها
کلبه درویشی
*تنهایی من*
بلوچستان
خیابون موسیقی
هم نفس
داروخانه دکتر سلیمی
چلچراغ شهادت
آسمون آبی چهاربرج
««««« شب های تهران »»»»»
آموزش کسب درآمد تضمینی+تفریح+ترفند+دانلود+کلیپ+جاوا اسکریپت
►▌ استان قدس ▌ ◄
اتــــــاق دلـــتــــنــــگــــی
مهر بر لب زده
حرف هایی از زبان منطق و احساس
نشریه حضور
دنیای عکس و اطلاعات
رقصی میان میدان مین
WwW.AfTaBeIrAn.PaRsIbLoG.CoM
%% ***-%%-[عشاق((عکس.مطلب.شعرو...)) -%%***%%
سرچشمه همه خوبیهـا مهـدی (عج) است
کرچمبو شمالی-
شوروشعور عشق
کانون فرهنگی شهدا
بــــــــــــــهــــــــــــار
****شهرستان بجنورد****
مشاور
کسب درآمد وبلاگ شما
بوستــان نهــج الفصـــاحـه
+O
دلدارا
عاطفانه
امامزاده میر عبداله بزن آباد
** love sister **
برترین لحظه ها
عشق در کائنات
وبلاگ بایدهلو باشد
سایت جامع اطلاع رسانی برای جوانان ایرانی
تسنیم عشق
کلبه عشق
تنهایی......!!!!!!
قدرتمندترین وبلاگ دانلود ایرانیان
یادداشتها و برداشتها
اطلاعات عمومی
Well Come To www.mortazasaeedi.coo.ir
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
ستاره
عشق مشعلدار
پروانگی
میلی دلها
ققنوس...
رضویّون - دانش آموختگان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد
مرجع من
بیصدا ترازسکوت...
دیوانه

حدیث منتظران قائم (عج)
شاید منتظر
.: شهر عشق :.
تراوشات یک ذهن زیبا
پیامنمای جامع
قاصدک
تنهای تنها
طریق یار
ܓღ فـــرقــ بــیــنـــ عـشــقــ و دوسـت داشــتــنــ
دلـتنگـ هشـیگـــــــــی
دلنوشته
جـــــــــــذاب
باران نگاه
المهدی قزوین آبیک 1450
شیخا
مطالب جالب
محمدمبین احسانی نیا
عشق گمشده
ستاره سهیل
اندیشه های من
انسان جاری
*bad boy*
غزل عشق
بازگشت نیما
پارسی نامه
نمکستان
جوجولی
ایحسب الانسان ان یترک سدی
The best of the best
درس های زندگی
هدهد
گل آفتابگردون وبچه هایش
به یاد او
من.تو.خدا
شبستان
دل شکســــته
*** علوم و معارف اسلام ***
برادران شهید هاشمی
به‌دونه
دل نوشته
کلبه تنهایی
نور
MODIRAN
زندگی شیرین
پا توی کفش شهدا
عشق
manna
مصطفی
آشیانه سخن
من و ....!!!
Deltangi
زیبا ترین وبلاگ
کبوتر
سیاه مشق های میم.صاد
علمدار بصیر
بهشت بهشتیان
عشق الهی
محمد قدرتی MOHAMMAD GHODRATI
اســــرارِ وجـــود
کبوتر نامه بر
مهر 84
جک ، اس ام اس و عکس
..::غریبه::..
*عشق و جزا*
قاصـــــدکی در راه است...
بزرگترین سایت خنده بازار ،خنده،شوخی،طنز،خنده دار
وبلاگ شخصی محمد
چی شده اون همه احساس ....اینو هرگز نمیدونم
گل همیشه نازم
عمارمیاندواب
ऌ عاشق بی معشوق ऌ
راه فضیلت
جیغ بنفش در ساعت 25
دردواره
داستان های جذاب و خواندنی کوتاه
PASWORD
خدای عشق و خنده
گروه اینترنتی جرقه داتکو
نهِ /دی / هشتاد و هشت
ماه
اخبار پارسی بلاگ
مرگ عاشق
بـــاور مـــ♥ـن....!!ツ
شاخابه عشق
COMPUTER&NETWORK
دختر و پسرای ایرونی
.: هواداران دو آتیشه ی استقلال :.
سرگرمی,تفریح,دانلود,عکس,اخبار,ترفند,شاهتور,پاتوق دخترپسرها,سینما
Note Heart
پلاک 40 (سرداران بی پلاک)
نگین سر سبز
تنهاترین عاشق
دوست داشتنی
... یاس ...
ارشتیش
دل نواز
wanted
نوشته های دختر تنها و ساده و عاشق
گمنام
اندروید-darbani
دشت ناز
راه کمال
رهاتر از پرنده
یاران امام خامنه ای - جوانان مکتب المهدی
خداجون دوستت دارم
تنهایی.......
سرود عرش
راهی برای رسیدن
رویابین
معماری
میرک
رهبرم سید علی
اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما...
دل سپرده به......
دنیای خودرو
کیمیا
اخراجیها
عشق به خدا
وبلاگ عاشقانه ها|دوست دارم
یاوران مهدی عج دهکده آگهی
FANTOM
نوری چایی_بیجار
مقاله و مشاوره و فروشگاه در هرچه می خواهددل تنگت بگو
دوستانه
صدفی برای مروارید
« « عاشقی » »
زنگ تفریح
هیئت
عاشقانه انتظار امدنش را بکش!!!!!!!
کشاورزی نوین
سایه های خیال
شاهکار
بندر میوزیک
مهدی
نقاشی های الیکا یحیایی
باکری میاندوآب
برو بچ ادبی
غریبه آشنا
٠•●نا کجـا آبــــاد دل مــن●•٠
همسایه خورشید
جدید ترین مطالب
خط خطی های یک دخترروانی...
دست نوشته
موسسه فرهنگی هنری سنگر
عشق و تنهایی
نوستالوژی دل ....
گــــلستان: Golestan
عرفان وادب
یه دخترشاد
حرفهای آسمانی
allah is the lord of right .he is justic
حرف های یه پسر 18ساله
دل سپرده
فقط پسر خوشکلا
پایــــــگاه اطــــــلاع رســــــــانی قـتــــلیــــش
خنده بازار 2
مشق عشق ناز
سکوت پرسروصدا
عشق تابینهایت
.مجمع فرهنگی فاطمیون شهرستان لنجان.
ساده ترین حرف
از همه رنگش خوبه
نگار
گلادیاتور
عزرائیل
*شادمهر*
IT فناوری اطلاعات
روستای خیارج
تنها
داش هادی
.::.تنها ترین دوست!واسه همیشه.::.
★ستاره ی سرخ★
زیست شناسی و پزشکی
محب
y divouneh
وبلاگ مرزداران عشق * ایران *
لاهوتیان
محمد امیدواری ابرقویی
ღای دریغاღ
nothing special
چادر خاکی
عدالت جویان نسل بیدار
در حسرت شهادت
زندگی
جمله
شیدایی
تجربه های مربی کوچک
مرامنامه عشاق
آتش دل...تلک شقشقة هدرت ثم قرت...
قدیسان مرگ
marefatia
یاور 313
صراط
عشق فقط عشق خدایی
شریعت پاینده
Sense Of Tune
یوزر و پسورد نود 32, پسورد نود 32, یوزرنیم و پسورد نود32
پیاده سواران
قرارمون تو آسمون
مهندسی متالورژِی
وبلاگ...... نسیم لوکس ...... یزد
پر شکسته
احمدرضا
زورخانه باباعلی
بلاغ مبین
Ahorayearyaii
دنیای کلاسیک
وقایع اتفاقیه
دختران حوا
یا مهدی(عج)ادرکنی
قافله شهداء
ردپای عشق
.:: لوگوی دوستان::.










































.:: فهرست موضوعی ::.
.:: مطالب وبلاگ ::.
جودو
دوپینگ
تاریخچه ی جودو
کنگ فو توآ
تاریخچه ی کنگ فو
نین جوتسو (ایران)
دوچرخه سواری
تاریخچه ی کشتی
تاریخچه ی والیبال
تاریخچه ی بسکتبال
چتر بازی
تاریخچه ی فولکنتاکت
تغزیه ی کیک بوکسور ها
ذن شین کای
کیک بکس در دفاع
زندگی نامه ی جکی چان
سامورایی ها
زندگی نا مه ی بروس لی
افسانه ی بروسلی
تاریخچه ی ووشو
تاثیرات ورزش بر بدن
ضرورت ورزش برای انسان
تاثیرات ورزش بر ایمنی بدن
جیت کاندو ی بروسلی
افتخارات بروسلی
اویاما بنیانگزار کیوکشین
تاریخچه ی کاراته
تاریخچه ی المپیک
استیون سیگال
تیر و کمان
ورزش در شاهنامه
شکار و صید در ایران
ورزش ماهیگیری
تاریخچه ی ورزش
بروسلی استاد برزگ
زندگینامه ی جت لی
نگاهی کلی به ورزش های جهان
تاریخچه ی کشتی در ایران
ورزش برای درمان پارکینسون
تاریخچه ی کشتی
قدیمی ترین هنر رزمی
تاریخچه ی شطرنج
آیکیدو
تاریخچه تنیس روی میز
تاریخچه شنا
آسیب ها ی ورزش شنا
جوجیتسو
تکواندو
موی تای
بیسبال
وینگ چون
نین جوتسو
.:: عضویت در خبرنامه ::.